Page 21 - Inleiding
P. 21
Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)
Zo denk ik aan die keer dat ik naar voor moest komen in de klas omdat ik een huiswerk niet
had gemaakt.
De leerkracht stond met de benen licht gespreid op zijn ‘tree’ (verhoogd platform voor de
leraar).
Ik moest op mijn knieën voor hem gaan zitten met mijn hoofd tussen ‘zijn’ knieën gespannen.
Ik kan u verzekeren dat dit pijn deed aan de oortjes als hij zo nijpend een paar kleine
kniebewegingen maakte hoor. Terwijl ik deze ‘marteling’ onderging kreeg ik op mijn billen nog
enkele stokslagen met zijn houten regel.
In die tijd waren dit blijkbaar goed aanvaardbare straffen voor de ouders.
Hoeveel emmers tranen ik in mijn jeugd heb gelaten kan ik niet schatten, maar ik besefte pas
later dat ik toen niet alléén leefde onder dit soort ‘regime’ en dat er véél ongelukkige kinderen
moesten zijn die dit soort ‘opvoedkundige’ (en erger) praktijken zwijgzaam moesten
ondergaan.
Wat óók pijn deed was, als een leerkracht een kladje haar juist boven je oren vast grabbelde en
er een goede draaibeweging aan gaf om je te doen ‘luisteren’, of als je naar de ‘prefect’ (De
rosten) gestuurd werd die het plezant vond om je met je klasagenda enkele keren FERM tegen
je oren te meppen langs weerskanten.
20