Page 17 - Inleiding
P. 17

Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)

        Deze leerkracht was een pedofiel had ik ondervonden. Zijn truc om zwakke slachtoffers te
        zoeken bestond er in om deze een tijdje te kleineren, intimideren en straffen met slechte

        punten.
        Als hij zo’n zwak en bang gemaakte leerling gevonden had kon hij deze ‘plots’ supervriendelijk
        benaderen.
        Ik was zo’n gemakkelijk slachtoffer gebleken…  een bleke en bange jongen die écht problemen
        had met het begrijpen van algebra en co.
        Op een dag veranderde deze tiran dus plots in een supervriendelijke leraar naar mij toe en hij
        stelde me voor om die dag nà schooltijd een uurtje langer op school te blijven voor een bijles
        om ‘algebra’ te leren begrijpen. Ik moest mijn ouders eerst verwittigen en deze maakten er dus
        geen probleem van dat ik individueel een gratis bijles ‘algebra’ zou krijgen.


        Gelukkig dat ik was om deze persoonlijke kans, bleef ik vol verwachting na de schooluren op
        hem wachten in het afgesproken klaslokaal. Hopelijk zou ik nu eindelijk ‘algebra’ begrijpen.
        Toen de school helemaal leeggelopen en stil was geworden was hij daar.
        Ik moest voor het bord gaan staan met hem rechts naast mij en hij schreef een paar
        eenvoudige algebra- opdrachten op het bord. Dan moest ik deze proberen oplossen terwijl hij

        mij mondeling bijstond.
        Wat ik als onervaren kind niet goed besefte was, dat hij tussendoor over mijn rug en buik aan
        het strelen was om mij het gevoel te geven dat ik goed mijn best deed tijdens de concentratie
        op die cijfertjes en lettertjes daar hoog op dat schoolbord.
        De slimmerik had de oefeningen zodanig hoog op het bord geschreven dat ik niets anders kon
        dan steeds naar boven kijken. Gelukkig verscheen plots aan het raam het gezicht van een
        andere leraar die zich afvroeg wat er in dat klaslokaal na de schooluren nog aan de hand was.
        Hij tikte op het raam!

        Mijn lesgever verschoot hiervan en ineens was deze ‘extra les’ gedaan. Ik had ‘voldoende’
        geleerd  zei hij, en mocht naar huis. Verwonderd was ik, toen ik daarna zag dat zonder dat ik
        daar iets van gemerkt had mijn gulp open stond en mijn hemd uit mijn broek hing!
        Toen besefte ik nog niet dat ik letterlijk ‘gered’ werd van ergere ingrepen, door de op het
        venster tikkende toevallig passerende andere leerkracht .










                                                                                                                  16
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22