Page 198 - Inleiding
P. 198
Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)
Zo tussendoor heb ik de PIJP toch maar (dom van mij) wijsgemaakt hoe hij een bepaald type
rollager vast moest zetten op een as. Voor de rest was het weeral zo een bazenneukende
dommerik gebleken.
Na 7 dagen op de werf van Electrabel gaf MAINTEC me een nieuwe opdracht.
Nu komt het hoor.
Ook deze ‘werkgever’ aanzag me dankzij de ondertekening van een arbeidscontract als zijn
persoonlijke eigendom. Zowel mijn lijf, mijn vrije tijd, én mijn auto werden zijn ‘EIGENDOM’!
a) Ik werd ‘verplicht’ om met mijn wagen elke dag het personeel naar een werf te voeren in
Nijmegen (Holland). Dit was per dag minstens 360 km. en ik zou hiervoor 8fr/km. krijgen.
Uitgerekend kom ik dus aan ongeveer 3000 fr. per dag, alleen al voor het gebruik van mijn
auto? Mooi hé!
Ware het niet dat ik rijdt met een goedkope auto type Lada, twee pk, Polski Fiat, occasies…
Ik MOEST daarbovenop alle dagen nog tientallen km. rondkoersen om alle andere collegae aan
hun woning te gaan oppikken en ’s avonds terug aan hun woning moeten afzetten!
b) Er zouden 5 volwassen mensen in mijn goedkope auto samengeperst zitten en zoveel
gewicht voor zo’n afstanden zou mijn autootje dus niet ten goede komen.
c) Kwestie brandstof, verzekering, onderhoudskosten enz. kwam hij niets tussen. Ik had de
garantie dan mijn goedkope auto na een paar dagen zodanig uitgeput of versleten zou zijn dat
ik op eigen kosten vlug een ‘nieuwe’ zou moeten kopen om meneer de werkgever van dienst te
zijn, en dat kan mijne bruine niet trekken zulle!
d) Ik zou de verantwoordelijkheid hebben om samen met de collegae (eender welke miserie
het verkeer kon meebrengen) op de werf in Nijmegen stipt om 7u30’ moeten kunnen beginnen
werken.
Een werkdag zou 8 uren zijn, en ik zou in Antwerpen paraat moeten staan om 5u15’. Ik zou als
het verkeer meezit rond 19u30’ terug in Antwerpen zijn.
e) Ik zou (als het meevalt) 14 uur per dag werken als lasser/brigadier voor Maintec, waarvan
slechts 8 werkuren betaald werden.
Er zouden ook indien gewenst ‘overuurtjes’ moeten bijkomen!
f) Ik zou na die onmenselijke inspanningen minder netto overhouden dan een
werkloosheidsuitkering, en daarbovenop nog eens veel schulden aan onkosten voor de auto!
g) Reken eens het loon dat ik niet krijg voor 7 de uren ‘extra’ werk per dag…
Die kilometervergoeding was gewoon ‘oogverblinding’!
197