Page 198 - Inleiding
P. 198

Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)

        Zo tussendoor heb ik de PIJP toch maar (dom van mij) wijsgemaakt hoe hij een bepaald type
        rollager vast moest zetten op een as. Voor de rest was het weeral zo een bazenneukende

        dommerik gebleken.

        Na 7 dagen op de werf van Electrabel gaf MAINTEC me een nieuwe opdracht.

        Nu komt het hoor.
        Ook deze ‘werkgever’ aanzag me dankzij de ondertekening van een arbeidscontract als zijn
        persoonlijke eigendom. Zowel mijn lijf, mijn vrije tijd, én mijn auto werden zijn ‘EIGENDOM’!

        a) Ik werd ‘verplicht’ om met mijn wagen elke dag het personeel naar een werf te voeren in

        Nijmegen (Holland). Dit was per dag minstens 360 km. en ik zou hiervoor 8fr/km. krijgen.
        Uitgerekend kom ik dus aan ongeveer 3000 fr. per dag, alleen al voor het gebruik van mijn
        auto? Mooi hé!
        Ware het niet dat ik rijdt met een goedkope auto type Lada, twee pk, Polski Fiat, occasies…
        Ik MOEST daarbovenop alle dagen nog tientallen km. rondkoersen om alle andere collegae aan
        hun woning te gaan oppikken en ’s avonds terug aan hun woning moeten afzetten!

        b) Er zouden 5 volwassen mensen in mijn goedkope auto samengeperst zitten en zoveel
        gewicht voor zo’n afstanden zou mijn autootje dus niet ten goede komen.
        c) Kwestie brandstof, verzekering, onderhoudskosten enz. kwam hij niets tussen. Ik had de
        garantie dan mijn goedkope auto na een paar dagen zodanig uitgeput  of versleten zou zijn dat
        ik op eigen kosten vlug een ‘nieuwe’ zou moeten kopen om meneer de werkgever van dienst te
        zijn, en dat kan mijne bruine niet trekken zulle!
        d) Ik zou de verantwoordelijkheid hebben om samen met de collegae  (eender welke miserie
        het verkeer kon meebrengen) op de werf in Nijmegen stipt om 7u30’ moeten kunnen beginnen

        werken.
        Een werkdag zou 8 uren zijn, en ik zou in Antwerpen paraat moeten staan om 5u15’. Ik zou als
        het verkeer meezit rond 19u30’ terug in Antwerpen zijn.
        e) Ik zou (als het meevalt) 14 uur per dag werken als lasser/brigadier voor Maintec, waarvan
        slechts 8 werkuren betaald werden.
        Er zouden ook indien gewenst ‘overuurtjes’ moeten bijkomen!
        f) Ik zou na die onmenselijke inspanningen minder netto overhouden dan een

        werkloosheidsuitkering, en daarbovenop nog eens veel schulden aan onkosten voor de auto!
        g) Reken eens het loon dat ik niet krijg voor 7 de uren ‘extra’ werk per dag…

        Die kilometervergoeding was gewoon ‘oogverblinding’!



                                                                                                                 197
   193   194   195   196   197   198   199   200   201   202   203