Page 191 - Inleiding
P. 191
Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)
Deze ‘brigadier’ was dus zo een ‘allesweter en alleskunner’ die als hij zélf op fouten betrapt
wordt zich ‘verschoont’ met “Ach, zo nauw steekt dat nu ook weer niet.”
- Na 4 dagen spuiten viel mijn cent eindelijk over de levensgevaarlijke situatie waarin ik
onbewust was terecht gekomen.
Ik stond daar verf te spuiten, te verdunnen, en af te kuisen met licht ontvlambare solventen. Ik
stond daar in feite dampwolken te produceren die bij de minste vonk konden ontbranden.
Deze producten zaten in mijn werkkledij en tijdens het mengen stonden er liters van rond mij.
Op enkele meters afstand, en zonder een afscherming tussen ons stonden anderen te lassen
en te slijpen!
Ik kreeg het beeld voor ogen van een accident op de Boelwerf dat ik mij herinnerde waarbij
een werknemer die in een cilinder van een scheepsmotor zat om deze te ontvetten met
thinner, volledig verkoold werd door een ‘onschuldig’ genstertje van een lasser of brander, dat
in deze cilinder was gevallen.
Ik weigerde verder dit risico te lopen en nog verder te spuiten.
Mijn cent was diep genoeg gevallen om het niet ‘normaal’ te vinden dat in één werkplaats
draaiers, lassers enz. én … ‘verfspuiters’ werkten zónder enige vorm van veiligheids-
afscheiding en gezondheidsbescherming ten overstaan van elkaar.
Ik bracht de brigadier op de hoogte van mijn weigering om nog verder te spuiten en maakte
hem er attent op dat hij mij op een serieuze manier moet behandelen, dat de ‘afspraken’ die
de werkgever gemaakt had met de voeten werden getreden en dat ik er niet mee in zat dat hij
mij op staande voet zou ontslaan.
- Ik had nog steeds géén gereedschapskoffer.
- Nog steeds geen werkschoenen
- Nog géén gereedschap buiten het lasscherm en spuitmasker waarvoor ik zo fel voor
gestreden had.
- De machines, las- electroden enz. zijn in onveilige en slechte staat.
- De werknemers moesten in een brandgevaarlijke ruimte werken zónder de nodige
veiligheidsvoorzieningen.
Resultaat:
Ik vloog in die ‘werkplaats’ in Antwerpen buiten en moest gaan werken in een werkplaats van
de zelfde werkgever te Willebroek!
190