Page 139 - Inleiding
P. 139
Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)
Het systeem werkte altijd perfect zonder die jury, en ik vermoed dat mijn reactie (het
stilleggen) ‘iets’ te voorbarig was geweest.
In die tijd waren er nog geen goedkope inductieve benadering schakelaars die meer dan een
paar millimeter ver konden detecteren.
De ‘jury’ vertrok, en ik stond daar met die noodknop in mijn handen en rode oortjes…
Ik besloot dan maar de handdoek in de ring te werpen wegens “gebrek aan middelen”.
Uit dit project heb ik het volgende geleerd van persoonlijke fouten.
1) Omdat ik nog nooit ‘leiding’ heb gegeven en geen ervaring had met teamwerk, was ik wel
geschikt voor deze taak, maar was mijn houding t.o.v. de andere teamleden niet ‘perfect’,
alhoewel ik hiervoor écht mijn best heb gedaan.
2) Tijdens het voorstellen van de werking van het project voor de jury heb ik veel te weinig
rekening gehouden met het presenteren van de andere teamleden en hun persoonlijke
prestaties in het geheel. Ik sprak te veel in de ‘ik’ vorm.
Dit heeft niets te maken met hoogmoed of narcisme, maar met het gebrek aan ervaring als
teamleider en woordvoerder.
Ik kan verzekeren dat ieder teamlid écht prachtig werk heeft geleverd, en heb spijt dat ik dit
niet dikker in de verf heb gezet.
3) Het is moeilijk om als leidinggevende een beslissing te nemen die niet in goede aarde valt bij
andere teamleden, zelf als er argumenten genoeg zijn voor die beslissing.
4) Men is nooit te oud om te leren uit eigen fouten en de hoop te koesteren dat men deze
fouten niet meer herhaald.
Zo tussendoor vroeg een bepaalde instructeur(ingenieur) van de VDAB of ik voor hem eens
een cursus Robotica en PLC wilde maken. Ik heb dit geweigerd om begrijpelijke reden hé.
Ik als kansloze A4 een cursus maken voor een ‘instructeur’ en hij met de pluimpjes gaan lopen
zeker? No way!
Wat betreft de ‘kansen’ op een gepaste job door deze opleidingen:
- De teamleden kregen werkaanbiedingen (vanwege hun hogere diploma’s).
- De projectleider mocht verder gaan stempelen en werk blijven zoeken!
Dat hebben we dus ook weer gehad… ‘kansen’.
Pakweg 20 nutteloze ‘getuigschriften’ van opleidingen!
138