Page 135 - Inleiding
P. 135

Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)

        Hoofdstuk 27:  Op de moderne toer ( 1986 -> ).


        In vorige bedrijven stelde ik zo tussendoor mijn toenmalige computerkennis voor aan de
        werkgever, met bijhorende vraag voor een functie in die branche. Ik had de opleiding tot
        programmeur immers niet voor niets gedaan en mijn hobby zorgde voor steeds meer kennis op
        dit vlak.
        Telkens kreeg ik als antwoord dat ze uitkeken naar iets in de computerbranche met de
        vermelding dat ik véél kans maakte.
        Telkens ook, kwam er nooit iets van in huis en bleek dat mijn vakmanschap als lasser dus
        prioritair werd aanzien.


        Nu ik tóch terug werkloos was geworden, en verkeerde in de fysieke en geestelijke topjaren,
        wilde ik een ultieme poging wagen om in de computerbranche een gepaste job te vinden.

        Ik ging dus op zoek en vond deze mogelijkheid in het feit dat de VDAB recent een reeks
        beroepsopleidingen rond dit thema was gestart in Vilvoorde.
        De naam voor dit opleidingscentrum was ‘FLARC’ (Flanders Automation en Robot Center).

        Dit was toen het modernste opleidingscentrum van de RVA, in een splinternieuw gebouw.

        ROBOTICA… CNC… PLC… PNEUMATICA… CAD… allemaal opleidingen die draaien rond
        software- gestuurde (moderne) apparatuur.
        Wat er toen tussen mijn oortjes afspeelde rond de ‘kans’ om in deze moderne branche te
        kunnen werken, was fantastisch. Ik moest geen twee keer nadenken om een aanvraag in te
        dienen tot een van deze opleidingen natuurlijk.
        Er was maar één probleem, en dat was het feit dat ik slechts een A4 getuigschrift kon

        voorleggen en er kandidaten werden gezocht met minstens een A2 diploma.

        Mijn groot voordeel in die tijd was, dat ik toen nog een zeldzaam geval was met voldoende
        computer-achtergrond voor deze opleidingen en er weinig werkloze A2-ers waren met
        computerkennis.
        - Ik kon programmeren qua opleiding en hobby- ervaring.
        - Ik kon flowcharts tekenen.

        - Ik kon lassen en had ervaring in metaalbewerking.
        - Ik heb een probleem- oplossend denkvermogen.
        - Ik had genoeg fantasie om dingen uit te vinden.
        - Ik had een geschikte ouderdom.
        - Ik was werkloos, gemotiveerd, en had de intenties om via deze weg geschikt werk te vinden.


                                                                                                                 134
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140