Page 130 - Inleiding
P. 130
Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)
Na enkele dagen vernam ik al dat door een onverwachte controle van een overheidscontroleur
regelmatig een lasser van dit project werd gehaald omdat hij zich NIET aan de opgelegde
procedures hield. Deze kreeg meteen nog een officieel verbod om verder aan de
‘Berendrechtsluizen’ te mogen werken!
Deze lassers maakten steeds de zélfde opvallende fout. Het niet voorverwarmen van de
lasnaden!
Ze hadden (algemeen gezien) wel een brander en gasdarmen bij zich, maar gebruikten deze
niet. Sommigen hadden ook een gebrekkige verluchting, maar hun gezondheid in gevaar
brengen was dus hun eigen verantwoordelijkheid.
Na verloop van tijd had reeds een deel van onze, speciaal hiervoor opgeleide lassersgroep dit
‘lot’ ondergaan.
Ik vroeg me af hoe dit kwam omdat het normaal gezien om goed gekwalificeerde stielmannen
ging waarvan ik vermoedde dat ze toch een zeker ‘eergevoel’ hadden omdat ze aan deze
‘speciale’ opdracht mochten werken.
Op een bepaalde dag werd ik dus zélf met de ‘oorzaak’ van deze schorsingen geconfronteerd.
Het ‘duurde’ volgens mijn ploegbaas te lang… er werd te veel gas en zuurstof gebruikt… ik was
steeds ‘de laatste’ die daar bleef hangen enz.
Van de controleur van de overheid hoefde ik daarentegen niet bang te zijn. Hij mocht wat mij
betreft, zonder dat ik er bewust van was controleren zoveel hij wenste. Mijn eergevoel als
stielman had de bovenhand boven de ‘wensen’ van de ploegbaas.
Ik ben ook maar een mens hé, en ik ging naar de toilettenblok om een plasje te doen…
Toen ik terug in de sluisdeur en in mijn werkruimte gekropen was, moest ik vaststellen dat
1) Mijn gasdarmen en brander volledig verdwenen waren!
2) Mijn verluchtingsysteem volledig was verdwenen!
3) Alleen mijn laskabel, lastang en elektroden er wél nog lagen!
Ik sprak mijn ploegbaas hierover aan en deze antwoordde:
“Ik heb dat allemaal persoonlijk verwijderd!”.
Mijn reactie: “Ik heb dat allemaal nodig om mijn werk correcte en veilig te kunnen doen!”
Zijn reactie: “Dat is allemaal niet nodig, dan duurt het werk te lang, en voor dat beetje dat er
nog te doen is moet je ook geen verluchting meer hebben!”:
Mijn reactie “STAKING !”.
129