Page 56 - Inleiding
P. 56
Het pesten begon met ‘verwittigen’ en ‘dreigementen’.
gedaan worden en dat de watertank uit de locomotief moest
verwijderd- en naar het laskot gebracht worden voor de herstelling.
- Eric V.Ov probeerde dan zo vlug mogelijk twee mekaniekers te plannen
(niet de lassers), die de watertank uit de locomotief moesten
verwijderen en naar het laskot brengen, zodat de ‘gespecialiseerde’
lassers het lek gemakkelijk onder de hand konden dichtlassen.
- Als het meeviel konden die mekaniekers nog de zelfde dag
opgetrommeld worden. De mekaniekers moesten dan zowat de helft van
de motorkap van de locomotief afbreken, waarna ze de steunen van de
koelwatertank moesten laten doorbranden (door een lasser) enz.
- De volgende dag herstelde een lasser (als hij hiervoor de tijd had), het
lekje in de koelwatertank die aan het laskot lag, waarna hij Eric V.Ov op
de hoogte bracht dat de koelwatertank klaar was om terug in de
locomotief te worden ingebouwd.
- De dag daarop moesten twee mekaniekers de koelwatertank terug in de
locomotief plaatsen, waarna een lasser de steunen van de koelwatertank
(die doorgebrand waren), terug aan elkaar moest lassen, wat op zich
stukken moeilijker laswerk was dan het lek op zich. Daarna de konden de
mekaniekers de motorkap terug plaatsen.
Dit allemaal voor het dichtlassen van een gaatje van enkele millimeter groot
met wat roest er rond.
Gemiddeld drie dagen werk dus, met veel overbodig werk, veel overbodige
onkosten, overbodig (duur) personeel en veel administratieve zever.
Probleem voor de ‘gespecialiseerde’ lassers was, dat mijn reparatie 1,5
uur duurde en hun reparatie 3 dagen met ongelooflijk hoge onkosten, én dat
bovendien de kwaliteit van mijn reparatie duidelijk stukken degelijker was dan
deze van hen.
Probleem voor de ‘gespecialiseerd’ lassers was dan, dat de ‘bazen’ die de
kosten van deze herstellingen moesten berekenen en doorrekenen aan de
NMBS- klanten, tot de ontdekking kwamen dat mijn locomotief in plaats van
drie dagen, slechts een paar uur uit de running moest blijven en dat deze
gegarandeerd niet meer op de zelfde plaats moest hersteld worden na een
paar weken.
Dat hier op korte tijd miljoenen gespaard werden door goed
vakmanschap kan men dus begrijpen. Huur maar eens voor 3 dagen een
locomotief bij de NMBS. Je zal verstomd staan van de huurprijs! Als je er dan
nog de nutteloze onkosten aan uurlonen enz. bij rekent…
________________________________________________________________
De pesters van het spoor 56