Page 56 - Inleiding
P. 56

Het pesten begon met ‘verwittigen’ en ‘dreigementen’.



                      gedaan worden  en dat de watertank uit de locomotief moest
                      verwijderd- en naar het laskot gebracht worden voor de herstelling.

                   -  Eric V.Ov probeerde dan zo vlug mogelijk twee mekaniekers te plannen
                      (niet de lassers), die de watertank uit de locomotief moesten
                      verwijderen en naar het laskot brengen, zodat de ‘gespecialiseerde’
                      lassers het lek gemakkelijk onder de hand konden dichtlassen.
                   -  Als het meeviel konden die mekaniekers nog de zelfde dag
                      opgetrommeld worden. De mekaniekers moesten dan zowat de helft van
                      de motorkap van de locomotief afbreken, waarna ze de steunen van de
                      koelwatertank moesten laten doorbranden (door een lasser) enz.

                   -  De volgende dag herstelde een lasser (als hij hiervoor de tijd had), het
                      lekje in de koelwatertank die aan het laskot lag, waarna hij Eric V.Ov op
                      de hoogte bracht dat de koelwatertank klaar was om terug in de
                      locomotief te worden ingebouwd.
                   -  De dag daarop moesten twee mekaniekers de koelwatertank terug in de
                      locomotief plaatsen, waarna een lasser de steunen van de koelwatertank
                      (die doorgebrand waren),  terug aan elkaar moest lassen, wat op zich

                      stukken moeilijker laswerk was dan het lek op zich. Daarna de konden de
                      mekaniekers de motorkap terug plaatsen.
               Dit allemaal voor het dichtlassen van een gaatje van enkele millimeter groot
               met wat roest er rond.
               Gemiddeld drie dagen werk dus, met veel overbodig werk, veel overbodige
               onkosten, overbodig (duur) personeel en veel administratieve zever.

                      Probleem voor de ‘gespecialiseerde’ lassers was, dat mijn reparatie 1,5

               uur duurde en hun reparatie 3 dagen met ongelooflijk hoge onkosten, én dat
               bovendien de kwaliteit van mijn reparatie duidelijk stukken degelijker was dan
               deze van hen.
               Probleem voor de ‘gespecialiseerd’ lassers was dan, dat de ‘bazen’ die de
               kosten van deze herstellingen moesten berekenen en doorrekenen aan de
               NMBS- klanten, tot de ontdekking kwamen dat mijn locomotief in plaats van
               drie dagen, slechts een paar uur uit de running moest blijven en dat deze

               gegarandeerd niet meer op de zelfde plaats moest hersteld worden na een
               paar weken.

                      Dat hier op korte tijd miljoenen gespaard werden door goed
               vakmanschap kan men dus begrijpen. Huur maar eens voor 3 dagen een
               locomotief bij de NMBS. Je zal verstomd staan van de huurprijs!  Als je er dan
               nog de nutteloze onkosten aan uurlonen enz. bij rekent…


                ________________________________________________________________
                                                                    De pesters van het spoor           56
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61