Page 55 - Inleiding
P. 55
Het pesten begon met ‘verwittigingen’ en ‘dreigementen’.
Het doel van mijn detacheringen vanuit de wagenwerkplaats naar de
tractiewerkplaats was dus het geven van tijdelijke versterking aan een team
van twee lassers (Gilbert Ju. en Constant He.) die ‘zogezegd’ te veel werk
hadden om het nog baas te kunnen.
Eric V.Ov combineerde dus twee belangrijke functies.
1) Hij was vakbondsafgevaardigde, en dankzij de gratis drankservice van de
lassers zou hij in deze functie onmiddellijk in de bres springen als de
profiterende lassers een probleem moesten krijgen.
2) Hij was ook de planning-man die de opdrachten voor de lassers moest
regelen. Zo moest hij beslissen welke lasser, welke herstelling moest
doen, en hoe lang deze herstelling normaal gezien zou kunnen duren.
Aangezien deze twee functies en zijn zwakke plek (drank), hadden de lassers
met voorbedachtheid Eric V.Ov om hun vinger gewonden. Als er vuil- of zwaar
werk was, of als er veel ‘thuiswerk’ lag te wachten, konden ze via deze
planning-man op eenvoudige vraag ‘versterking’ krijgen!
Op een bepaald moment moest ik op een nogal moeilijk bereikbare
plaats een kleine lek in de koelwatertank van een locomotief, dicht lassen.
Wat was hier het verschil in werkmethode tussen een ervaren stielman uit de
privé en de ‘gespecialiseerde’ lassers bij de NMBS?
Ik ging tewerk zoals een ervaren stielman uit de privé.
- Eerst de situatie aan de betreffende locomotief gaan bekijken om te zien
hoe ik de reparatie zou aanpakken en welk gereedschap ik hiervoor
nodig zou hebben.
- Vervolgens stelde ik een laspost en het nodige gereedschap ter plaatse.
- Ik herstelde de zaak en ruimde daarna mijn materiaal op.
- De locomotief kon terug ingezet worden voor het vrachtvervoer.
De reparatie (ter plaatse) op zichzelf duurde pakweg 1,5 uur.
De plaatselijke ‘gespecialiseerde’ lassers van de NMBS daarentegen hadden
een andere werkmethode.
- De situatie gaan bekijken.
- Omdat het een beetje moeilijk werken was, brachten ze ‘hun’ planning-
man Eric V.Ov, op de hoogte, dat de reparatie niet ter plaatse kon
________________________________________________________________
De pesters van het spoor 55