Page 55 - Inleiding
P. 55

Het pesten begon met ‘verwittigingen’ en ‘dreigementen’.


                      Het doel van mijn detacheringen vanuit de wagenwerkplaats naar de
               tractiewerkplaats was dus het geven van tijdelijke versterking aan een team
               van twee  lassers (Gilbert Ju. en Constant He.) die ‘zogezegd’ te veel werk
               hadden om het nog baas te kunnen.

               Eric V.Ov combineerde dus twee belangrijke functies.
                   1)  Hij was vakbondsafgevaardigde, en dankzij de gratis drankservice van de
                      lassers zou hij in deze functie onmiddellijk in de bres springen als de

                      profiterende lassers een probleem moesten krijgen.
                   2)  Hij was ook de planning-man  die de opdrachten voor de lassers moest
                      regelen. Zo moest hij beslissen welke lasser, welke herstelling moest
                      doen, en hoe lang deze herstelling normaal gezien zou kunnen duren.

               Aangezien deze twee functies en zijn zwakke plek (drank), hadden de lassers
               met voorbedachtheid Eric V.Ov om hun vinger gewonden. Als er vuil- of zwaar

               werk was, of als er veel ‘thuiswerk’ lag te wachten, konden ze via deze
               planning-man op eenvoudige vraag ‘versterking’ krijgen!

                      Op een bepaald moment moest ik op een nogal moeilijk bereikbare
               plaats een kleine lek in de koelwatertank van een locomotief, dicht lassen.
               Wat was hier het verschil in werkmethode tussen een ervaren stielman uit de
               privé en de ‘gespecialiseerde’ lassers bij de NMBS?


               Ik ging tewerk zoals een ervaren stielman uit de privé.
                   -  Eerst de situatie aan de betreffende locomotief gaan bekijken om te zien
                      hoe ik de reparatie zou aanpakken en welk gereedschap ik hiervoor
                      nodig zou hebben.
                   -  Vervolgens stelde ik een laspost en het nodige gereedschap ter plaatse.
                   -  Ik herstelde de zaak en ruimde daarna mijn materiaal op.
                   -  De locomotief kon terug ingezet worden voor het vrachtvervoer.

               De reparatie (ter plaatse) op zichzelf duurde pakweg 1,5 uur.

               De plaatselijke ‘gespecialiseerde’ lassers van de NMBS daarentegen hadden
               een andere werkmethode.
                   -  De situatie gaan bekijken.
                   -  Omdat het een beetje moeilijk werken was, brachten ze ‘hun’ planning-
                      man Eric V.Ov, op de hoogte, dat de reparatie niet ter plaatse kon



               ________________________________________________________________
                                                                    De pesters van het spoor           55
   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60