Page 253 - Inleiding
P. 253
Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)
Deze wederkerende ‘zélfde fouten’ betekenden voor de NMBS die ene serie locomotieven dus
al zo’n 70 miljoen aan extra onkosten die er niet zouden zijn als de derde en volgende
locomotieven ineens ‘GOED’ zouden aangepast worden volgens de lessen die geleerd werden
tijdens eerste ‘aanpassingen’.
Ik wilde de NMBS (de belastingbetaler) tientallen miljoenen ‘onkosten’ besparen door bij de
lokale verantwoordelijke directeur te verwijzen naar de affiches die hij heeft opgehangen met
“Geen twee keer de zélfde fout maken”.
Zijn antwoord: “Daar heeft u géén zaken mee! Wij zorgen er op die manier voor dat we ‘werk’
blijven hebben. Gij denkt te veel! Laat het ‘denken’ maar aan ons over!”.
Ik wist dat er zowat dagelijks een NMBS- controleur vanuit de hoofdzetel te Brussel naar onze
werkplaats afzakte om de ‘aanpassingen’ te controleren.
Op een avond kwam ik die man tegen in een station. En vroeg hem of hij de
‘verantwoordelijke’ was voor de opvolging van deze werken, wat hij bevestigde.
Ik vertelde hem wat op mijn lever lag en over de verspilling van al die miljoenen.
De volgende dag werd ik al op het ‘matje’ geroepen bij de lokale grote baas.
“Gij hebt de zwijgplicht waarvoor je getekend hebt verbroken! Gij moogt met NIEMAND
spreken over wat hier gebeurt… niet binnen de NMBS… Niet tijdens je werkuren… Niet
buiten je werkuren… zelf niet thuis! Dit is een reden om je te ontslaan!” .
Vb 2:
Tijdens herstellen van scheuren en kapot gesprongen lassingen aan het chassis van
locomotieven moest ik vaststellen dat deze platen van pakweg 4cm. en méér dikte, niet
‘volledig’ gelast waren met een X-naad of V-naad, maar volgepropt zaten met stukjes ijzer-
afval met daarbovenop een sluitlaag!
Ik ontdekte dit tijdens het gutsen toen die stukjes afval er uit vielen.
Snel gedaan, en duur betaald door de opdrachtgever!
Maar amper twee weken later moesten deze locomotieven dus steeds terug op de zélfde
plaats hersteld worden.
Zo bleven deze lassers gegarandeerd veel werk hebben (creëren) natuurlijk!
Als lasser met eergevoel heb ik een aantal van die ‘herstellingen’ GOED gedaan.
Gevolg: De locomotieven moesten op die plaatsen NIET MEER hersteld worden en telkens
opnieuw een week uit roulatie genomen worden!
252