Page 215 - Inleiding
P. 215

Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)

        Als dan na grondige controle blijkt dat de toestand volledig veilig is verklaard, wordt door het
        chemisch bedrijf een officiële ‘toelating’ afgegeven aan de onderaannemers die het onderhoud

        moeten uitvoeren en wordt de betreffende toren hiervoor vrij gegeven. Anders worden de
        veiligheidsprocedures verlengd tot alles verantwoord in orde is gebracht.

        Na een uur wachten kreeg onze baas van de operator van FINA Olefins de melding dat de
        reactietoren voor de VEILIGHEID nog NIET mocht vrij gegeven worden vóór donderdag, want
        er zat nog gevaarlijk hoge druk op de leidingen (zo’n 110 bar), de toren moest ook nog volledig
        uitgestoomd worden, en er was ook nog een niet volledig afgesloten verbinding met
        aanpalende in werking zijnde reactie- en destillatie- torens.


        Eerste fout: (administratief)
        - Dit bewijst dat er slechte communicatie was geweest tussen STORK MEC en FINA Olefins
        waardoor onze ploeg daar minstens 4 dagen té vroeg (en nutteloos) was gearriveerd.
        - 12 volwassen werknemers die moesten betaald worden vanaf die eerste dag van hun contract
        om een aantal dagen gewoon op hun gat te zitten? Dat is natuurlijk niet verantwoord voor
        STORK MEC hé!

        Wie voor deze miskleun verantwoordelijk was geweest (onze baas of de personeelsdienst),
        weet ik niet, maar het vervolg is niet zo mooi.

        Tweede fout: (tégen de veiligheidsregels en levensgevaarlijk)
        Onze brigadier wist niet wat met ons aan te vangen en besliste dan maar om ons de opdracht
        te geven om alle mangaten enz. op 4 bouten te zetten.

        Hier is ‘iets gebeurd’ tussen onze baas(of brigadier) en de verantwoordelijke operator van

        FINA Olefins!
        Ik vermoed een soort ‘omkoperij’ waardoor de Operator van FINA Olefins die zelfde dag nog
        toelatingen begon te geven aan onze baas(of brigadier), om de strenge
        VEILIGHEIDSMAATREGELS ‘oogluikend’ te mogen overtreden.

        Derde fout: (tégen de veiligheidsregels en levensgevaarlijk)
        Na de middag werd gevraagd om overuren te maken tot 20u15.

        Waarom?
        We moesten die dag (De toren mocht ten vroegste 4 dagen later vrij gegeven worden) al 4
        mangaten openen en ventura’s plaatsen om het ‘verluchten’ van de toren te bevorderen!
        Omdat deze ventura’s zo zwaar waren dat ze met moeite door 2 man konden opgepakt
        worden, en om deze op 15m en 45m hoogte te krijgen was er nog géén kraan ter beschikking.


                                                                                                                 214
   210   211   212   213   214   215   216   217   218   219   220