Page 71 - Inleiding
P. 71

De verhuis naar Antwerpen Noord.



                      De verhuis gebeurde stelselmatig zodat het herstellen en onderhouden
               van de locomotieven kon doorgaan zonder onderbreking. Met beetjes gelijk

               werden de werkzaamheden naar de nieuwe werkplaats overgeheveld.

                      Dit overhevelen van de werkzaamheden maakte het dus ook
               noodzakelijk dat  een lasser naar Antwerpen Noord werd overgeheveld om
               daar de laswerkzaamheden uit te voeren, én om alles wat betreft las-
               infrastructuur op poten te zetten, terwijl de andere lassers op Antwerpen Dam
               bleven verder werken tot het hun beurt was om te verhuizen naar Noord.


                      Er werd bij de lassers een vrijwilliger gevraagd om naar de nieuwe
               werkplaats te verhuizen.
               Ik stelde me kandidaat, want de andere lassers (de pesters), wilden onder geen
               beding hun ‘nest’ en bijhorende lucratieve bezigheden in de steek laten.

                      Op TW Antwerpen-noord aangekomen kreeg ik de opdracht om op een
               voor de lassers geschikte plaats een nieuw ‘laskot’ te installeren. Ik mocht de

               best geschikte plaats, de grootte, en de inrichting zélf bepalen. Lasposten,
               branderstafel en ander gereedschap, zouden via wagons vanuit Antwerpen-
               Dam aangebracht worden.

                      Ik bekeek de werkomgeving en bakende op de voor de lassers meest
               strategisch geschikte plaats een domein af van zo’n 6 meter op 12 meter, waar
               een ‘deftig’ laskot kon geïnstalleerd worden.
               Zodra het lasmateriaal binnen kwam begon ik het zo goed mogelijk binnen deze

               afgebakende zone een plaats te geven, en meteen begon ik ook de
               herstellingen op te vangen.
               Ik kreeg ook de ‘uitdrukkelijke opdracht’ om geen oude versleten rommel meer
               te plaatsen, en indien deze rommel uit de vorige werkplaats binnen zou komen,
               dan moest ik deze rechtstreeks op de berg oud ijzer en/of afval te deponeren.
               Het nieuwe laskot werd meteen voorzien van splinternieuwe moderne
               gereedschapskasten, nieuwe lasposten, nieuwe persoonlijke opbergkasten enz.

               voor alle vier de lassers.

                      Snel kreeg het laskot het uiterlijk van een kleine, moderne werkplaats
               binnen de grote werkplaats, en zeker nadat rondom dit laskot verrijdbare
               schermen met brandvrije doeken waren geplaatst om de andere werknemers
               voorlopig te beschermen tegen straling, gensters enz.



                ________________________________________________________________
                                                                    De pesters van het spoor           71
   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75   76