Page 64 - Inleiding
P. 64
De vuile werkjes doorspelen.
Toen ik ten overstaan van de andere lassers de opmerking maakte dat dit
een ‘abnormale’ situatie is en dat dit bij degelijk laswerk niet voorkomt, kreeg
ik als antwoord van Gilbert Ju. “Het is de normaalste zaak van de wereld dat
elke herstelling van het chassis van een locomotief terug kapot gaat na
enkele kilometers en het nemen van bochten. Weet je wel hoe die
locomotieven afzien? Al die krachten die er op inwerken tijdens dat trekken
en sleuren…”
Deze uitspraak bevestigde mijn vermoeden dat de NMBS-opleidingen tot lasser
van een heel laag niveau moesten zijn, en dat niet het vakmanschap telde,
maar enkel het papiertje met de vermelding van een onbekwame
lasinstructeur, dat je ‘geslaagd’ bent als (gespecialiseerd) lasser.
Als ervaren stielman met beroepseergevoel voerde ik deze zware en
moeilijke job telkens uit naar best vermogen. Ik had daar natuurlijk een volle
week zwaar en vuil werk aan, daar waar de pesters er slechts twee dagen aan
werkten. Maar… de plaat werd over de gehele dikte hersteld, en dit met
basische electroden(staal). Van de scheur bleef dus niets over.
Ze was er volledig uit gegutst, er was een degelijke X-naad gemaakt, er werd
een doorlassing gemaakt enz.
Op die plaats was het materiaal van de plaat dus volledig vernieuwd en zelf
sterker dan de omgeving.
Gevolg was, dat de locomotief NOOIT MEER moest terugkomen voor een
herstelling op de zelfde plaats, omdat de herstelling degelijk was gebeurd.
Bij andere van dit soort vuile werkjes aan het chassis, had ik tijdens het
uitgutsen van gescheurde lassingen ook ontdekt hoe amateurachtige trucjes
waren gebruikt door de pesters om de herstellingen uit te voeren.
Toen ik hun gescheurde lassingen weg- gutste, zag ik dat ze zo goed konden
lassen, dat ze een opening van pakweg 1 centimeter breed, in een plaat van 4
centimeter dik, niet op een degelijke wijze konden dichtlassen.
Om dergelijke lasproblemen op te lossen en tijd te sparen, vulden ze gewoon
deze openingen op met stukken afval-ijzer en daarover werd dan de sluitlaag
gelast (geplakt).
Waarom ik zo zeker weet dat de pesters deze werkmethode gebruikten?
Tijdens het gutsen vielen die stukken ijzer(opvulsels) er gewoon uit!
________________________________________________________________
De pesters van het spoor 64