Page 41 - Inleiding
P. 41

De werkomgeving in tractiewerkplaats ‘Antwerpen Dam’.

                      Om begrip te kunnen opbrengen voor de situatie waarin ik terecht
               kwam, is het een noodzakelijk kwaad dat ik even de omgeving schets, waarin
               die plaatselijke lassers als het ware ‘leefden’.

               Zonder deze uitleg kan men als hedendaags arbeider niet geloven dat dit toen
               nog bestond, of misschien nog bestaat binnen het NMBS-gebeuren.

                      De werkplaats op zichzelf bestond uit enkele aaneensluitende heel oude
               gebouwen waarin vet en olie zodanig in vloeren, muren enz. waren
               ingedrongen, dat het er niet meer uit te krijgen was. Je werkschoenen lieten
               overal vettige voetafdrukken na.
               De oude locomotieven die binnenkwamen voor herstelling of onderhoud

               druipten van het vet en de olie.

                      Deze situatie was wel begrijpelijk in een werkplaats waarin nog steeds
               gewerkt werd volgens een mentaliteit van vóór WOII. De tijd was daar als het
               ware zo’n 60 jaar blijven stilstaan. Het enige wat met een moderne
               werkomgeving kon geassocieerd worden was het feit dat er al “Engelse wc’s”
               waren geplaatst.

               Enfin, op dat gebied had ik in de privé ook al ervaringen gehad, en daarom
               maakte ik hier geen probleem van.
               Belangrijkste was voor mij dat ik maar de kans kreeg om regelmatig eens
               degelijk laswerk te verrichten, een stielman waardig.

               Het ‘Laskot’
                      Een ervaren lasser weet dat in de meeste bedrijven een zogenaamd
               ‘laskot’ is voorzien waar de lassers hun materiaal bewaren en kleine las- en

               slijpwerken uitvoeren.
               Dergelijk laskot is normaal gezien voorzien van afscherming voor de omgeving
               om andere werknemers te beschermen tegen de stralingen, pijnlijke lasogen en
               andere mogelijke fysieke beschadigingen door bijvoorbeeld slijp- en
               brandwerk.

               Het laskot op deze tractiewerkplaats was op zijn minst uniek!








               ________________________________________________________________
                                                                    De pesters van het spoor           41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46