Page 36 - Inleiding
P. 36

Mijn eerste werkplaats.



                      Niet alleen Hofman, maar dus ook zijn baas Frank Hu. speelden mee in
               dit ‘onschendbaar’ pestspel.. én natuurlijk de ‘vakbondsafgevaardigden’ niet

               vergeten die voor de administratieve uitvoering van de boetes zorgden zónder
               dat hun slachtoffer recht op verdediging kreeg.

                      Deze eerste ontmoeting met het kastesysteem en de rechteloosheid van
               ‘minderen’ t.o.v. ‘meerderen’ binnen de NMBS,  trof me zodanig, dat ik
               hierover de plaatselijke vakbondsafgevaardigden van alle spoorbonden apart
               aansprak met de vraag om ‘verdediging'.
               Geen enkele durfde de mond te openen tegen hun bazen. Ze zouden immers

               zélf een geldboete kunnen oplopen wegens ongepast gedrag snap je? En… ze
               zouden misschien ‘voor straf’ ook een minder mooie job krijgen in ‘het
               systeem’!

                      Op een bepaald moment werd een lasser gezocht voor detachering naar
               de tractiewerkplaats Antwerpen Dam, want daar was zogezegd té veel werk
               voor de plaatselijke lassers. Aangezien mijn nieuwsgierigheid hoe het er in een

               andere werkplaats van de NMBS aan toe zou gaan, stelde ik mijn kandidatuur.
               Deze werd onmiddellijk aanvaard nadat bleek dat ik de enige vrijwilliger was. Ik
               was dus blij dat ik vanuit deze vooroorlogse werkplaats regelmatig
               ‘gedetacheerd‘ zou worden naar een andere werkplaats waarvan ik
               veronderstelde dat het er op vlak van mentaliteit ‘moderner’ aan toe zou gaan.

                      Ik zag het ook als een hele eer, omdat ik door de bazen van mijn huidige
               werkplaats  ‘verhuurd’ werd voor 2.200 fr./uur. Dit was in die tijd veel meer

               dan het uurloon van de meeste bazen, alhoewel ik persoonlijk maar even veel
               loon bleef krijgen als daarvoor!
               Deze verhuring van een contractuele mocht eigenlijk niet volgens de NMBS-
               wetten, maar daar werd wel een mouw aangepast door ‘de bazen’.
               Voor mij was dit geen probleem, want in de tractiewerkplaats waar enkel
               herstellingen werden uitgevoerd aan locomotieven en op het gebied van
               laswerk meer vakmanschap nodig was, werkte ik dus veel liever dan in de

               antieke wagenwerkplaats .









                ________________________________________________________________
                                                                    De pesters van het spoor           36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41