Page 33 - Inleiding
P. 33

Mijn eerste werkplaats.


                      Mijn eerste werkplaats was de wagenwerkplaats (CHW) Antwerpen
               Noord. In deze werkplaats moesten dagelijks x- vrachtwagons worden
               hersteld/onderhouden.
               Beschadigde, ingedeukte enz. oude vrachtwagons werden met grote
               hoeveelheden hersteld en gesmeerd.
               Remblokken werden vervangen enz.

                      Daar kwam ik al tijdens de eerste maanden tot de vaststelling hoe bedrog

               werd gepleegd bij het onderhoud van de wagons, hoe bedrieglijk werd
               omgegaan met de veiligheidsregels, en hoe bedrieglijk de NMBS-administratie
               tewerk kon gaan met loonbriefjes, verlofdagen enz.

                      De herstellingen van de kromgetrokken en ingedeukte stukken, op
               kosten van de ‘schuldigen’ en hun verzekeringen… dat was een ander paar
               mouwen.

               De deuken mochten er niet uit gewerkt worden, want dat kostte zogezegd te
               veel tijd, werk of kosten.  We kregen de opdracht om met een voorhamer een
               paar keer op die deuken in te slaan en deze plaats eventueel te verhitten met
               een brander, waarna er een laag opvallende verf aangebracht werd, zodat de
               klant of verzekering (de betaler) kon zien dat er aan ‘gewerkt’ was .
               Personeelsleden moesten regelmatig wagons uitkuisen waar giftige ladingen in
               gezeten hadden, zonder speciale veiligheidskledij of andere
               veiligheidsvoorzieningen en meestal waren deze vuile jobs voor de zelfde

               mensen die gewoon niet beseften waar ze mee bezig waren. Hun motivatie
               was het feit dat ze hiervoor ‘pluimpjes’ kregen van hun baas.

                      Als een heftoestel niet wilde werken wegens té zwaar beladen,  dan
               overbrugde een ‘baas’ persoonlijk de veiligheidscontacten zodat de wagon tóch
               kon gelift worden, en wij moesten er dan onder voor de herstelling. Na de
               werkzaamheden werd de overbrugde beveiliging terug ‘in orde’ gemaakt door

               die ‘baas’.

                      Op een bepaald moment kwam ik er achter dat ik 6000 fr. te weinig loon
               had gekregen. Met veel moeite en gezaag (van mijnentwege), werd dit ‘foutje’
               rechtgezet.
                      Op een bepaald moment kwam ik er ook achter dat bij mij 5
               kredietdagen (recuperatiedagen) waren ‘verdwenen’. Met veel moeite en
               gezaag (van mijnentwege), werd dit ‘foutje’ rechtgezet.

               ________________________________________________________________
                                                                    De pesters van het spoor           33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38