Page 33 - Inleiding
P. 33
Mijn eerste werkplaats.
Mijn eerste werkplaats was de wagenwerkplaats (CHW) Antwerpen
Noord. In deze werkplaats moesten dagelijks x- vrachtwagons worden
hersteld/onderhouden.
Beschadigde, ingedeukte enz. oude vrachtwagons werden met grote
hoeveelheden hersteld en gesmeerd.
Remblokken werden vervangen enz.
Daar kwam ik al tijdens de eerste maanden tot de vaststelling hoe bedrog
werd gepleegd bij het onderhoud van de wagons, hoe bedrieglijk werd
omgegaan met de veiligheidsregels, en hoe bedrieglijk de NMBS-administratie
tewerk kon gaan met loonbriefjes, verlofdagen enz.
De herstellingen van de kromgetrokken en ingedeukte stukken, op
kosten van de ‘schuldigen’ en hun verzekeringen… dat was een ander paar
mouwen.
De deuken mochten er niet uit gewerkt worden, want dat kostte zogezegd te
veel tijd, werk of kosten. We kregen de opdracht om met een voorhamer een
paar keer op die deuken in te slaan en deze plaats eventueel te verhitten met
een brander, waarna er een laag opvallende verf aangebracht werd, zodat de
klant of verzekering (de betaler) kon zien dat er aan ‘gewerkt’ was .
Personeelsleden moesten regelmatig wagons uitkuisen waar giftige ladingen in
gezeten hadden, zonder speciale veiligheidskledij of andere
veiligheidsvoorzieningen en meestal waren deze vuile jobs voor de zelfde
mensen die gewoon niet beseften waar ze mee bezig waren. Hun motivatie
was het feit dat ze hiervoor ‘pluimpjes’ kregen van hun baas.
Als een heftoestel niet wilde werken wegens té zwaar beladen, dan
overbrugde een ‘baas’ persoonlijk de veiligheidscontacten zodat de wagon tóch
kon gelift worden, en wij moesten er dan onder voor de herstelling. Na de
werkzaamheden werd de overbrugde beveiliging terug ‘in orde’ gemaakt door
die ‘baas’.
Op een bepaald moment kwam ik er achter dat ik 6000 fr. te weinig loon
had gekregen. Met veel moeite en gezaag (van mijnentwege), werd dit ‘foutje’
rechtgezet.
Op een bepaald moment kwam ik er ook achter dat bij mij 5
kredietdagen (recuperatiedagen) waren ‘verdwenen’. Met veel moeite en
gezaag (van mijnentwege), werd dit ‘foutje’ rechtgezet.
________________________________________________________________
De pesters van het spoor 33