Page 137 - Inleiding
P. 137

Ik moest’zwijgen’ over opzettelijk miljoenenverlies.



               Deze ‘baas’ ging dit probleem van de zich steeds herhalende fout ‘hogerop’
               aankaarten en ik vertrouwde er dus ook op dat de hiërarchische lijn haar werk

               zou doen…

                      Die zelfde dag heb ik nog aan deze ‘baas’ gevraagd of hij al ‘iets’ wist.
               Niet dus!
               De volgende dag vroeg ik of hij er al met de hogere hiërarchische trap over
               gesproken had. “Er ging over vergaderd worden” was het antwoord, en dus
               vertrouwde ik er nog steeds op, dat de ‘hiërarchie’ haar werk zou doen.


                      Aangezien ik na verloop van tijd merkte dat er blijkbaar niets werd
               ondernomen om bij de volgende loco’s de dure, zich steeds herhalende fout
               niet meer toe te passen…
               Aangezien deze fout minstens 70 keer ging herhaald worden…
               Aangezien de hiërarchie blijkbaar niets wou ondernemen…
               Bracht ik dit probleem ter sprake na mijn werkuren op de terugweg naar huis in
               het station van Berchem.

               Daar was ik namelijk per toeval in gesprek geraakt met iemand van de NMBS
               die ook op de trein stond te wachten en die ik op onze werkplaats al
               verschillende keren gezien had aan de types 77.
               Tijdens dit gesprek had hij mij namelijk op de hoogte gebracht van het feit dat
               hij door ‘Brussel’ (de NMBS-hoofdzetel) was aangesteld als verantwoordelijke
               voor de opvolging van de betreffende ‘aanpassingen’ aan de type 77 loco’s.

                      Aangezien ik deze foute situatie ontdekt had, en langs de ‘hiërarchische’

               weg melding had gemaakt, was het ook maar logisch dat deze
               verantwoordelijke toezichthouder na 14 dagen toch al van de situatie op de
               hoogte moest gebracht zijn van dit probleem.
               Daarom vroeg ik die man of hij soms al iets wist over de foute werkwijze die ik
               ontdekt had, en over het hiermee gepaard gaande miljoenenverlies voor de
               NMBS.
               Ik ben namelijk van principe dat men beter in het begin van de werken een

               mogelijke fout meld, en corrigeert, dan dat men zwijgt en een jaar later als alle
               werken uitgevoerd zijn, terug opnieuw kan beginnen om alles af te breken en
               te herstellen omdat de aanpassingen fout zijn gebeurd!
               Hangen die berichten in onze werkplaats, die er ons op wijzen dat we moeten
               proberen vermijden om twee keer(of meer) de zelfde fouten te maken, daar
               dan voor niets of enkel voor de schone schijn?




                ________________________________________________________________
                                                                   De pesters van het spoor           137
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142