Page 137 - Inleiding
P. 137
Ik moest’zwijgen’ over opzettelijk miljoenenverlies.
Deze ‘baas’ ging dit probleem van de zich steeds herhalende fout ‘hogerop’
aankaarten en ik vertrouwde er dus ook op dat de hiërarchische lijn haar werk
zou doen…
Die zelfde dag heb ik nog aan deze ‘baas’ gevraagd of hij al ‘iets’ wist.
Niet dus!
De volgende dag vroeg ik of hij er al met de hogere hiërarchische trap over
gesproken had. “Er ging over vergaderd worden” was het antwoord, en dus
vertrouwde ik er nog steeds op, dat de ‘hiërarchie’ haar werk zou doen.
Aangezien ik na verloop van tijd merkte dat er blijkbaar niets werd
ondernomen om bij de volgende loco’s de dure, zich steeds herhalende fout
niet meer toe te passen…
Aangezien deze fout minstens 70 keer ging herhaald worden…
Aangezien de hiërarchie blijkbaar niets wou ondernemen…
Bracht ik dit probleem ter sprake na mijn werkuren op de terugweg naar huis in
het station van Berchem.
Daar was ik namelijk per toeval in gesprek geraakt met iemand van de NMBS
die ook op de trein stond te wachten en die ik op onze werkplaats al
verschillende keren gezien had aan de types 77.
Tijdens dit gesprek had hij mij namelijk op de hoogte gebracht van het feit dat
hij door ‘Brussel’ (de NMBS-hoofdzetel) was aangesteld als verantwoordelijke
voor de opvolging van de betreffende ‘aanpassingen’ aan de type 77 loco’s.
Aangezien ik deze foute situatie ontdekt had, en langs de ‘hiërarchische’
weg melding had gemaakt, was het ook maar logisch dat deze
verantwoordelijke toezichthouder na 14 dagen toch al van de situatie op de
hoogte moest gebracht zijn van dit probleem.
Daarom vroeg ik die man of hij soms al iets wist over de foute werkwijze die ik
ontdekt had, en over het hiermee gepaard gaande miljoenenverlies voor de
NMBS.
Ik ben namelijk van principe dat men beter in het begin van de werken een
mogelijke fout meld, en corrigeert, dan dat men zwijgt en een jaar later als alle
werken uitgevoerd zijn, terug opnieuw kan beginnen om alles af te breken en
te herstellen omdat de aanpassingen fout zijn gebeurd!
Hangen die berichten in onze werkplaats, die er ons op wijzen dat we moeten
proberen vermijden om twee keer(of meer) de zelfde fouten te maken, daar
dan voor niets of enkel voor de schone schijn?
________________________________________________________________
De pesters van het spoor 137