Page 136 - Inleiding
P. 136
Ik moest ‘zwijgen’ over opzettelijk miljoenenverlies.
Drie bazen (Tom Al., Andre V.Bo. en Werandoli) hebben me naar boven
geroepen om me een uurtje of twee onder mijn voeten te geven.
Het probleem was deze keer, dat ik een ‘tip’ gegeven had… een tip die
notabene voor de NMBS (belastingbetaler) om te beginnen zo’n 70 miljoen
(Bef) besparing zou betekenen!
Ik wil hier opmerken dat mijn bazen reeds vele ‘suggesties’ hadden kregen van
mijnentwege betreffende verbeteringen voor de veiligheid en productiviteit.
Deze suggesties werden steeds positief onthaald en vaak uitgevoerd.
De suggestie waar ik het nu over heb, ging over een serie splinternieuwe
loco’s type 77 die aangekocht werden bij Siemens in Duitsland. Om te beginnen
moesten al een 70-tal van deze nieuwe machines in onze werkplaats
‘aangepast’ worden aan de Europese richtlijnen, want bij Siemens was hier
geen rekening mee gehouden.
Per loco was dit ongeveer een week werk en een miljoen (Belgische frank)
bijkomende kosten.
Tijdens de aanpassings- werkzaamheden aan de eerste loco werden x-
e
aantal fouten gemaakt, waardoor deze loco achteraf (een 2 keer) terug in onze
werkplaats terecht kwam om deze ‘fouten’ opnieuw te corrigeren.
Tijdens de werkzaamheden aan de tweede en derde locomotief was me op het
eerste zicht al opgevallen dat juist de zelfde fouten die gemaakt werden
tijdens de ‘aanpassing’ van de eerste loco herhaald werden op de volgende
loco’s.
Dit herhalen van steeds de zelfde fout, zou er dus voor zorgen dat alle
‘aangepaste’ loco’s gegarandeerd nog eens minstens een tweede keer terug
binnen moesten komen om de gemaakte fouten te herstellen, wat per loco een
‘extra’ miljoen onkosten met zich zou meebrengen.
In de werkplaats hangen ook van die mooie geïllustreerde posters met de
vermelding dat het herhalen van steeds de zelfde fout moet vermeden worden.
Onder andere daarom stelde ik voor om de ‘aanpassing’ van de volgende loco’s
van de eerste keer goed te doen zodat ze niet meer moesten terugkomen, wat
een besparing zou betekenen van minstens 70 miljoen, alleen al voor deze
eerste serie loco’s van het type 77.
Ik heb dit voorstel gedaan aan de betreffende mekaniekers en aan hun
toenmalige ‘baas’ in de werkplaats. Dus ik volgde de duidelijke opdracht
(verplichting) van hogerhand om de hiërarchische lijn te volgen.
________________________________________________________________
De pesters van het spoor 136