Page 136 - Inleiding
P. 136

Ik moest ‘zwijgen’ over opzettelijk miljoenenverlies.

                      Drie bazen (Tom Al., Andre V.Bo. en Werandoli) hebben me naar boven
               geroepen om me een uurtje of twee onder mijn voeten te geven.
               Het probleem was deze keer, dat ik een ‘tip’ gegeven had… een tip die

               notabene voor de NMBS (belastingbetaler) om te beginnen zo’n 70 miljoen
               (Bef) besparing zou betekenen!
               Ik wil hier opmerken dat mijn bazen reeds vele ‘suggesties’ hadden kregen van
               mijnentwege betreffende verbeteringen voor de veiligheid en productiviteit.
               Deze suggesties werden steeds positief onthaald en vaak uitgevoerd.

                      De suggestie waar ik het nu over heb, ging over een serie splinternieuwe
               loco’s type 77 die aangekocht werden bij Siemens in Duitsland. Om te beginnen

               moesten al een 70-tal  van deze nieuwe machines in onze werkplaats
               ‘aangepast’ worden aan de Europese richtlijnen, want bij Siemens was hier
               geen rekening mee gehouden.
               Per loco was dit ongeveer een week werk en een miljoen (Belgische frank)
               bijkomende kosten.

                      Tijdens de aanpassings- werkzaamheden aan de eerste loco werden x-
                                                                                   e
               aantal fouten gemaakt, waardoor deze loco achteraf (een 2  keer) terug in onze
               werkplaats terecht kwam om deze ‘fouten’ opnieuw te corrigeren.
               Tijdens de werkzaamheden aan de tweede en derde locomotief was me op het
               eerste zicht  al opgevallen dat juist de zelfde fouten die gemaakt werden
               tijdens de ‘aanpassing’ van de eerste loco herhaald werden op de volgende
               loco’s.
               Dit herhalen van steeds de zelfde fout, zou er dus voor zorgen dat alle
               ‘aangepaste’ loco’s gegarandeerd nog eens minstens een tweede keer terug

               binnen moesten komen om de gemaakte fouten te herstellen, wat per loco een
               ‘extra’ miljoen onkosten met zich zou meebrengen.

                      In de werkplaats hangen ook van die mooie geïllustreerde posters met de
               vermelding dat het herhalen van steeds de zelfde fout moet vermeden worden.
               Onder andere daarom stelde ik voor om de ‘aanpassing’ van de volgende loco’s
               van de eerste keer goed te doen zodat ze niet meer moesten terugkomen, wat

               een besparing zou betekenen van minstens 70 miljoen, alleen al voor deze
               eerste serie loco’s van het type 77.
                      Ik heb dit voorstel gedaan aan de betreffende mekaniekers en aan hun
               toenmalige ‘baas’ in de werkplaats. Dus ik volgde de duidelijke opdracht
               (verplichting) van hogerhand om de hiërarchische lijn te volgen.

               ________________________________________________________________
                                                                  De pesters van het spoor           136
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141