Page 94 - HOOFDPERSONEN IN DE ZAAK DE LAERE
P. 94

ontstellend vast te stellen dat aan Jean Standaert nooit de vraag werd gesteld hoe hij op de hoogte
             was van het feit dat Paula Dupon, omstreeks halfvijf in de winkel was geweest.


                                                            *

             Hoe de misdaad werd voltrokken, zijn de onderzoekende magistraten nooit precies te weten
             gekomen. Enkel kan men gissen dat de dader(s) bij het binnenkomen eerst de winkeldeur achter
             zich hebben gesloten en, bij het buitengaan, de sleutel op zak hebben gestoken. Alleszins is het
             zeker dat de sleutel van de winkeldeur na de moord verdwenen was.

                                                            *

             Zoals het telkens gebeurt na een misdaad, werden al de rijkswachtbrigades uit de streek
             gealarmeerd met het oog op het opsporen van de dader(s).
             Een scherp toezicht werd uitgeoefend, talrijke verdachten verhoord en een jonge man voorgeleid.
             De politie van St.-Niklaas was nl. op de hoogte gebracht van het gedrag van een zonderling die aan
             enkele vrouwen verbod had opgelegd over de moordzaak te spreken. De verdachte, zekere Jan
             de Niel, werd gearresteerd en slechts twee maanden later bij ontstentenis aan voldoende bewijzen
             weer in vrijheid gesteld.
             Enkele dagen nadien werd in de familiekring van het slachtoffer de naam gefluisterd van een
             nieuwe verdachte.
             De gewezen dienstmeid van Jeannette Standaert, Elisabeth Van Driessche, had enkele weken
             voordien de verdwenen sleutel van de winkeldeur in de slaapkamer van het slachtoffer aangetroffen
             en dit nadat de aangetrouwde neef van Jeannette Standaert. Frans De Laere, bij de verkoop van de
             inboedel, op die kamer zou vertoefd hebben. Om de betekenis van het weervinden van deze sleutel
             waarvan de omstandigheden uiterst eigenaardig voorkomen- beter te kunnen situeren, is het
             noodzakelijk even tot het verleden terug te keren.

                                                            *


































             94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99