Page 96 - Inleiding
P. 96
Na de dreigementen volgen de ‘daden’.
Tijdens werkzaamheden rook ik acetyleengas. Ik spoorde het lek op, en
kwam tot de ontdekking dat de koppelingen van zuurstof- en gasdarmen aan
de gasflessen waren los gedraaid! Een vonkje zou genoeg geweest zijn voor een
zwaar ongeval snap je?
Op een geven moment voerde ik laswerkzaamheden uit in het
motorcompartiment van een locomotief, zo’n 10 cm. boven het oliebad dat
zich onder de motor bevind. In het oliebad lag nog een laag olie.
Uit veiligheidsoverweging haalde ik in de gevaarlijke zone de vuiligheid
(olievodden enz.) uit de olie om brand te vermijden en ik had naast mij een
brandblusapparaat geplaatst voor het geval de olie tóch moest gaan branden,
zodat ik het vuur onmiddellijk zou kunnen blussen.
De omgeving was dus zodanig beveiligd dat het al zou moeten lukken dat
door het vuur dat ik zou maken de olie zou beginnen ontbranden. Om
veiligheidsredenen onderbrak ik dan ook regelmatig de laswerkzaamheden om
te zien of er nog niets aan het branden was gegaan.
Aangezien het gelaatscherm dat ik op had tijdens het lassen, en
aangezien de concentratie waarmee ik het werk uitvoerde en er was dan nog
die flauwe verlichting, kon ik niets zien van wat achter mijn rug gebeurde, maar
plots was daar die oorverdovende knal!
Het licht was uitgevallen en ik kon geen tien centimeter ver meer zien omdat
het motorcompartiment volledig gevuld was met een dikke olieachtige mist, en
ik kon bijna geen adem meer halen.
Om te kunnen ontsnappen aan die onhoudbare situatie liet ik onmiddellijk mijn
gereedschap vallen, ademde zo miniem mogelijk, en op de tast ging ik naar het
lichtschijnsel waarvan ik wist dat dit het deurgat moest zijn
Wat was er gebeurd?
Op een onverklaarbare wijze was er op de plaats waar ik vuur maakte
een ‘knaller’ in het oliebad ontploft! Een ‘knaller’ is een metalen schijfje waarin
zich een klein stukje dynamiet bevind. Zo’n knaller dient normaal gezien om op
het spoor te bevestigen bij gevaarlijke situaties. Als een trein dan te dicht zo’n
gevaarlijke situatie nadert, dan rijd het eerste treinwiel over dit dynamiet dat
dan zo’n grote knal geeft dat de machinist van de trein dit heel goed tot in zijn
cockpit kan horen, bóven het geluid van de motor enz. uit, zodat hij nog op tijd
de trein tot stilstand kan brengen.
________________________________________________________________
De pesters van het spoor 96