Page 96 - Inleiding
P. 96

Na de dreigementen volgen de ‘daden’.



                      Tijdens werkzaamheden rook ik acetyleengas. Ik spoorde het lek op, en
               kwam tot de ontdekking dat de koppelingen van zuurstof- en gasdarmen aan

               de gasflessen waren los gedraaid! Een vonkje zou genoeg geweest zijn voor een
               zwaar ongeval snap je?
               Op een geven moment voerde ik laswerkzaamheden uit in het
               motorcompartiment van een locomotief, zo’n 10 cm. boven het oliebad dat
               zich onder de motor bevind. In het oliebad lag nog een laag olie.
               Uit veiligheidsoverweging haalde ik in de gevaarlijke zone de vuiligheid
               (olievodden enz.) uit de olie om brand te vermijden en ik had naast mij een
               brandblusapparaat geplaatst voor het geval de olie tóch moest gaan branden,

               zodat ik het vuur onmiddellijk zou kunnen blussen.

                      De omgeving was dus zodanig beveiligd dat het al zou moeten lukken dat
               door het vuur dat ik zou maken de olie zou beginnen ontbranden.  Om
               veiligheidsredenen onderbrak ik dan ook regelmatig de laswerkzaamheden om
               te zien of er nog niets aan het branden was gegaan.


                      Aangezien het gelaatscherm dat ik op had tijdens het lassen, en
               aangezien de concentratie waarmee ik het werk uitvoerde en er was dan nog
               die flauwe verlichting, kon ik niets zien van wat achter mijn rug gebeurde, maar
               plots was daar die oorverdovende knal!
               Het licht was uitgevallen en ik kon geen tien centimeter ver meer zien omdat
               het motorcompartiment volledig gevuld was met een dikke olieachtige mist, en
               ik kon bijna geen adem meer halen.
               Om te kunnen ontsnappen aan die onhoudbare situatie liet ik onmiddellijk mijn

               gereedschap vallen, ademde zo miniem mogelijk, en op de tast ging ik naar het
               lichtschijnsel waarvan ik wist dat dit het deurgat moest zijn
               Wat was er gebeurd?

                      Op een onverklaarbare wijze was er op de plaats waar ik vuur maakte
               een ‘knaller’ in het oliebad ontploft! Een ‘knaller’ is een metalen schijfje waarin
               zich een klein stukje dynamiet bevind. Zo’n knaller dient normaal gezien om op

               het spoor te bevestigen bij gevaarlijke situaties. Als een trein dan te dicht zo’n
               gevaarlijke situatie nadert, dan rijd het eerste treinwiel over dit dynamiet dat
               dan zo’n grote knal geeft dat de machinist van de trein dit heel goed tot in zijn
               cockpit kan horen, bóven het geluid van de motor enz. uit,  zodat hij nog op tijd
               de trein tot stilstand kan brengen.





                ________________________________________________________________
                                                                    De pesters van het spoor           96
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101