Page 5 - Bladerboek
P. 5

Memoires’ van Marc Spandel (Deel 2: Er zit overal onkruid tussen het koren.)


                                                  Hoofdstuk 1:  2004 …

            Als oudere werkloze die geen kans meer had op een ‘serieuze’ job en bovendien met
            een ferme burn-out (schuld van machtsmisbruik) te maken had, heb ik mij zo’n tien jaar
            als vrijwilliger ingezet ter ondersteuning van een kleuter- en lagere school in de
            omgeving van mijn woning.

            Ik hielp de school bij de overstap van het klassieke schoolgebeuren naar de IT- wereld,

            zowel voor de leerkrachten als voor de leerlingen.
            Er werden in samenwerking met de ICT- coördinator en directeur computerklassen
            ingericht en samen met de leerkrachten werd zoveel mogelijk bruikbare software
            verzameld.
            Software waarmee de kinderen van in de kleuterklas spelenderwijs konden leren werken
            met de computer én computermuis.


            Ikzelf heb voor deze leerlingen x- ‘gratis’ te downloaden en gebruiken
            computerprogramma’s ontworpen en geprogrammeerd die zowel in de klas als thuis
            kunnen gebruikt worden… in hoofdzaak voor klassiek hoofdrekenen, kloklezen,
            kleurenkennis enz.
            Deze educatieve ‘oefenprogramma’s kunnen ‘GRATIS’ gedownload worden op mijn
            website en op de website van klascement.
            Op het moment van publicatie van dit boek zijn dit:
            ‘www.spandel.be’ en ‘www.klascement.net’.


            Een grappig feit uit die periode zal ik nooit vergeten.

            Aangezien de eerste computermuizen waren voorzien van een bol voor de sturing, kon
            deze sturing wel eens haperen door stof en plaksel. In dit geval moesten dit type
            computermuizen regelmatig proper worden gemaakt.
            Leerkrachten (in die beginperiode rond 2004) hadden soms nog weinig ervaring met

            computergebruik en er waren toen ook al veel vrouwelijke leerkrachten.
            Als dan een vrouwelijke leerkracht, onbewust van de gebruikte bewoording aan mij
            kwam zeggen “mijn muis is vuil” of “mijn muis moet eens gekuist worden”… Tja, dan
            was het even op de tanden bijten, en als deze dan een brede glimlach op mijn gezicht
            zag verschijnen, dan viel hare cent natuurlijk.




            Daarna werd dus meer het woord ‘computermuis’ gebruikt.

                                                                                                                4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10