Page 2 - Inleiding
P. 2
Memoires’ van Marc Spandel (Deel 1: de werkvloer)
Inleiding
Dit deel van mijn ‘memoires’ is interessant voor iedereen die gewerkt heeft op de ‘gewone’
werkvloer.
Waarom?
Om de eigen situatie te vergelijken met wat ik als ‘arbeider’ tijdens mijn carrière heb
ondervonden en geleerd betreffende de houding van werkgevers t.o.v. arbeiders.
Een greep uit verschillende waargebeurde feiten toont aan dat er – althans in mijn
arbeidersleven – telkens die zélfde rode draad terugkwam.
De rode draad die aantoonde dat de ‘economie’ draait op 4 pijlers, en dit in ALLE bedrijven.
Pijler 1: De werkgever:
Veelal een psychopathisch karakter dat leeft van bedrog, en allerlei machtsmisbruik. De graad
van psychopathie hangt af van de ‘winsten’ die dit oplevert en het effect van intimidatie t.o.v.
het personeel.
Pijler 2: De brave werknemer:
Een brave mens die omwille van de ‘noodzaak’ gaat werken voor zijn/haar gezin. De graad van
‘noodzaak’ hangt af van allerlei factoren die er voor zorgen dat de arbeider gans zijn/haar
‘carrière’ arbeider blijft. Deze factoren worden ‘geregeld’ door werkgever, politici, en justitie via
psychopathische dwang en ander (wettelijk oogluikend toegelaten) machtsmisbruik.
Pijler 3: De jaloerse werknemer:
Meestal een lafaard en bazenneuker die niet kan aanvaarden dat collegae gelukkiger zijn, meer
ervaring en/of kennis hebben, meer gewaardeerd worden door de werkgever, enz.
Zij zullen zich over het algemeen uiten als pestkoppen. De ene als domme pestkop de andere
als psychopathische pestkop.
Pijler 4: De ongewenste ‘rebel’:
Mensen die niet akkoord gaan met ‘machtsmisbruik’, zich inzetten voor de bestrijding hiervan
en in de bres springen voor de ‘brave’ collegae. Zij vangen de ‘kloppen’ op en dragen de
gevolgen. Ze blijven fier op het feit dat zij zich niet onderwerpen aan psychopaten en jaloerse
pestkoppen. Ze leven positief, gelukkig, zonder stress en zonder wroeging.
Zij worden door ‘de economie’ aanzien als ‘ongewenste rebellen’.
Voordeel is dat machtsmisbruikers op hun tellen moeten blijven passen, ‘vrijheid’ van
meningsuiting wordt verdedigd en regelrechte slavernij wordt ‘gebannen’ .
1